torstai 23. lokakuuta 2014

Voihan suolistomikrobit...

Tiistaina kävin labrassa. Mulla roikkuu edelleen tiedoissani joku epämääräinen suolistomikrobitieto, jonka takia labratäti taas veti suojaimet päälle. Se on ihan ok, että hän suojautuu, siitä en välitä. Mutta mua vituttaa suuresti se, että hän jälleen kerran jakeli mulle ripulinhoito-ohjeita. Jaa, että suutunko mä aina neuvomisesta? Ei, en suutu silloin kun neuvot on asiallisia ja paikallaan. Tämän tädin neuvot koen loukkaavina, sillä hän ei selvästikään luota sanomaani (ts. hän pitää mua valehtelijana) siitä, että mulla ei ole ripulia, ei ole vatsa sekaisin millään tavalla eikä ole mitään epämääräisiä vatsakipujakaan... Teen tästä tädistä valituksen ensi tiistaina, kun menen muutenkin sairaalalle syöpälääkärin vastaanotolle.
Olen tuota merkintää yrittänyt saada poistettua tiedoistani. Se ilmeisesti on jäänyt sinne maaliskuulta, kun olin virtsatieinfektion takia antibioottitiputuksessa sisätautien osastolla. Silloinhan sain antibiooteista (kuten lähes aina saan) vesiripulin, joten multa otettiin ulostusnäytteet, joista tutkittiin noro ja antibioottiripulia aiheuttava Clostridium difficile -bakteeri. Osastohoidon jälkeen saamassani epikriisissä lukee hyvin selvästi, että ulostenäytteet ovat olleet negatiivisiä. Soitin parisen viikkoa sitten osastolle, sairaanhoitaja poisti merkinnän ja luulin, että kaikki on ok. Tiistaina labratäti kertoi, että merkinnän voi poistaa vain infektiolääkäri. Soittelin siis uudestaan sairaalaan, ensin keskukseen, josta mut yhdistettiin osastosihteerille. Hänelle selitin ongelman, hän katseli tietojani ja tuli siihen tulokseen, että lähettää mulle lomakkeen, jolla pyydetään oikaisemaan virheellinen tieto. Siihen sitten pitäisi runoilla riittävästi tekstiä, jotta merkintä voidaan poistaa... *huoh*
Miksi haluan oikaista tuollaisen epämääräisen vatsapöpöjutun? Mä syön Tamofen-nimistä lääkettä seuraavat 5 vuotta. Tamofen aiheuttaa kohdun limakalvoilla muutoksia, mun pitää käydä gynekologilla vuoden välein tämän muutosriskin vuoksi. Hyvällä tuurilla kohdun limakalvo ainoastaan paksunee, huonolla tuurilla paksuntuneeseen limakalvoon voi muodostua kasvaimia, harmittomia myoomia tai peräti syöpää. Eli ei ole täysin mahdotonta, ettenkö joskus joutuisi kohdunpoistoleikkaukseen. Tai entäpä jos mulla puhkeaa umpisuoli? Leikkaus edessä silloinkin. Ja jos mulla on tiedoissa, että kannan jotain bakteeria, niin mä olen leikkaussalissa tartuntavaarallinen potilas, jolloin suojaustoimenpiteen on sitten sen mukaiset. Jos mulla ei mitään pöpöä ole, (ja olen melko varma, että merkintä on unohdettu "lopettaa" silloin, kun negatiiviset vastaukset ulostenäytteistä tuli), niin rahaa menee vain turhaan hukkaan. Toisaalta, jos mulla tommoinen pöpö on, niin haluan todellakin tietää, mikä pöpö se on, mitä mun pitää ottaa huomioon, rajoittaako se työntekoani jotenkin (voinko mennä siivoamaan päiväkotiin, kehitysvammayksikköön, kouluun) ja tarviiko mun mainita siitä joka kerta, kun menen esim. sytostaattisaliin tai työterveysaseman labraan... Ja kaikkein pahin skenaario on sitten se, että mun tietoihin voisi olla kirjattuna jonkun muun potilaan status... Eli asiaan pitää saada selvyys!
Yksi hyvä puoli tuossa lomakehommassa kuitenkin on. Niiden on pakko sairaalassa kirjata se järjestelmään, eli sinne jää merkintä tästä asiasta. Ja luonnollisestihan otan kopion lomakkeesta ennen sen lähettämistä.

2 kommenttia:

  1. Hei
    Enpä olen aiemmin tänä syksynä lukenut niin mielenkiintoisia kirjoituksia kuin mitä nämä sinun syöpä-juttusi! Taitavaa sanankäyttöä, asiaa ja huumoria sopivasti sekoitettuna mielenkiintoiseksi tarinaksi! Onnittelen...
    Odottelen itse sytohoitojen alkamista, ehkä jo ensi viikolla. Olen nyt jollain tasolla tietoinen sytojen ja sädehoitojen mahdollisista vaikutuksista; siis tämän blogin luettuani, kiitos tiedoista. Yksilöitähän me kaikki ollaan, joten soveltaen käytän kertomaasi.
    Tämä kertomus ei ihan vielä liene lopussa, joten odottelen uusia osia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hurjasti tsemppiä sulle hoitoihin! Yksilöitä me kaikki todellakin ollaan ja joka hoitokertakin tuppaa olemaan vähän erilainen. Tarinani ei todellakaan ole vielä lopussa, täytyy vaan välillä pitää pientä taukoa, jotta saa sanat mieleiseen järjestykseen ;)

      Poista