perjantai 12. helmikuuta 2016

Kanta-palvelut ja e-reseptit

Olen ollut alusta alkaen ahkera Kanta.fi -sivuston käyttäjä. Oma Kantaa on ollut pakko käyttää, sillä sairaalastani ei enää lähetetä epikriisejä kotiin. Sieltä olen myös nähnyt labratulokseni.

Kaksivuotiskontrollissa unohdin pyytää Tamofen-reseptin uusintaa. Muistin kyllä kysyä, missä muualla reseptin voi uusia. Jo kotimatkalla muistin unohdukseni ja hetken harkitsin soittavani hoitajalleni, mutta päätin kokeilla reseptin uusimista Kanta-palvelujen kautta. Pitäisihän sekin homma opetella.

Kirjauduin palveluun pankkitunnuksilla, kuten aina ennenkin. Sähköisistä resepteistä valitsin Tamofenin, parilla klikkauksella olin reseptien uusinnassa ja valitsemassa terveysasemaa, jonne uusintapyynnön lähettäisin. Kaupungin kaikkien terveysasemien ja -pisteiden jälkeen luettelossa oli oma työterveysasemani, joten lähetin pyynnön sinne. Vielä ruksi kohtaan, jossa pyydetään sähköposti- tai tekstiviestivahvistusta reseptin uusimisesta, kännykkänumeron syöttö annettuun kenttään ja uusintapyyntö matkaan. Ja sitten odottelemaan, reseptin uusiminen kestäisi noin 2 viikkoa, saman ajan kuin terveyskeskuksessakin.

Viime viikon perjantaina kävin Kannassa katsomassa, missä mennään. Tamofeniä ei oltu vielä uusittu, eikä sitä näkynyt uusittavissa resepteissä, joten ajattelin, että homma on vielä vaiheessa.
Kun tämän viikon tiistainakaan ei ollut vahvistustekstaria tullut, kirjauduin jälleen Kantaan. Ei vieläkään mitään uutta tietoa tarjolla. Pyörin ja hyörin sivulta toiselle, yritin keksiä, miten palvelusta löytäisin tiedon reseptinuusintapyynnöstäni. Viimein älysin klikata reseptin kirjoituspäivää ja sain uuden ikkunan eteeni. Ylhäällä oli kaikkea liibalaabaa, alempana tiedot Tamofen-reseptistä (ne samat jutut, mitä lukee siinä lääkepaketin päälle tulevassa lipareessa). Ja löytyihän siitä sitten se kaipaamani tieto: reseptiuusintapyyntö oli hylätty terveysasemalla, ota tarvittaessa yhteyttä sinne. Ja ettei reseptiä enää voisi uusia Kanta-palvelujen kautta. MITÄ V*****!!!

Soitin työterveyteen ja yritin erittäin flunssaisen, mutta auttamishaluisen vastaanottoapulaisen kanssa selvitellä asiaa. Soittoajan omalle työterveyslääkärilleni olisin saanut vasta kolmen viikon päähän, aivan liian myöhään lääketilanteeseeni nähden. Eli soitin syöpäpolille ja pyysin sieltä reseptin uusintaa. Tänään katsoin, että resepti on uusittu eilen - aikaa meni siis vain pari päivää siihen.

Laitoin palautetta Kanta-palveluihin tästä reseptin uusinnasta. Kyllä hylätty reseptinuusintapyyntö pitäisi näkyä jo siinä e-reseptiluettelossa, ettei sitä tarvitsisi etsiä kissojen ja koirien kautta.

Kohta lähden työterveyteen työterveystarkastukseen. Tarkistan samalla, mitä tietoja siellä on minusta. Siellä kyllä pitäisi olla tieto sairastamastani syövästä, koska sitä kautta pääsin tutkimuksiin ja sieltä on lähetekin lähetetty sairaalaan. Ja töihin palattuanikin olen siellä käynyt, kertonut hoidoistani ja lääkityksistäni. Meillä on vast'ikään työterveyslääkäri vaihtunut, mutta kaiken järjen mukaan tiedoistani olisi pitänyt löytyä tieto siitä, että syön Tamofenia adjuvanttihoitona viiden vuoden ajan. Ei tarvitse olla kovinkaan hyvä matematiikassa, että pystyy laskemaan 2016-2013 ja saa tulokseksi pienemmän luvun kuin 5... Tulostin varmuuden vuoksi mukaani 2-vuotiskontrollin epikriisin. Saas nähdä, joudunko sen suomentamaan terveydenhuollon ammattilaisille...



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti