keskiviikko 14. tammikuuta 2015

Odottavan aika on pitkä

Odottavan aika on pitkä, jälleen kerran olen sen saanut huomata. Vahtaan joka päivä postin tuloa. Jos en itse pääse postia laatikolta hakemaan, kysyn ensimmäisenä, oliko mulle mitään. Odotan kirjettä sairaalasta. Kirjeessä pitäisi olla kutsu 1-vuotiskontrolliin. Mammografia- ja ultraääniajat, labra-aika, syöpälääkärin aika. Joka päivä arvon mielessäni, että soitanko hoitajalleni ja kysyn kontrollista, joka päivä päädyn siihen tulokseen, että odotan ensi viikkoa ja Herceptin-tiputustani, kysyn vasta sitten.

Normaalisti vuosikontrolli on noin vuoden päästä leikkauksesta, mutta koska olen mukana tuossa Herceptin SOLD-tutkimuksessa, niin mun vuosikontrolli onkin noin vuoden päästä Herceptin-hoidon alkamisesta. Kolmas päivä tuli vuosi täyteen, eli nyt alkaisi kontrolli olla ajankohtainen. Tutkimukseen liittyen saan vähän ekstraa kontrollissa. Täällä kun ei yleensä oteta verikokeita, ainoastaan mammografia ja ultraäänitutkimukset tehdään, sekä onkologi palpoi leikkausalueen, rinnan/-t ja kainalot. Tutkimuksessa mukana oleville tehdään kuitenkin "erittäin laajat" verikokeet, mutta rintasyöpämarkkeria CA15-3:a niihin ei kuulema sisälly. Mitä kaikkea verikokeissa tutkitaan, en ole kysynyt, eiköhän tuo sitten aikanaan selviä.

Pientä paniikkia meinaa kuitenkin aika ajoin mieleen tulla. Onko mun kirjeeni hävinnyt jonnekin postin lajittelukeskuksen syövereihin? Tai onko peräti silpoutunut lajittelukoneessa? Kutsu tulee myöhässä: "Iiks! mun mammo ja ultra on ollut eilen! ja kutsu tuli vasta nyt!" Tai sitten kuvittelen, että röntgenosastolla on pistetty papereihini merkintä "ei tule mammografiaan" tms., Mullehan tarjottiin marraskuulle kontrolliaikaa, mutta kun lähete sinne oli kirurgian puolelta, ei syöpäpolilta, en aikaa suostunut vastaan ottamaan. Selitin kyllä soittajalle tilanteen ja hän lupasi ottaa yhteyttä syöpäpolille. Hoitajallenikin kerroin tuosta puhelusta, hän sanoi, että olin toiminut aivan oikein. Mutta mutta...

Ehkä mä soitan hoitajalleni tänään... tai huomenna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti